Köpa

Auktiona erbjuder nätauktioner och följer distansavtalslagen

Auktionas villkor

Här hittar du våra aktuella villkor.

Hur fungerar budgivning?

Budgivaren lägger ett maxbud som är dolt för andra budgivare. Auktionssystemet hanterar budgivningen åt budgivaren genom att bjuda emot andra budgivare upp till maxbudet. Om två lika stora maxbud avgetts kommer det först inlämnade maxbudet att gälla. Auktiona tillämpar inte dolda reservationspriser.

Samtliga bud är bindande och det bud som är högst vid avslutad auktion är vinnande bud. Om ett bud läggs på ett objekt under de sista 2 minuterna innan avslut så förlängs tiden för detta objekt med 2 minuter. Detta förfarande upprepas fram tills att ingen budgivare lägger bud under de sista 2 minuterna, och därefter avslutas objektet. Ett vinnande bud övergår i ett bindande köpavtal mellan säljare och budgivare när auktionen avslutats.

Alla budgivare har ett budalias och alla bud går att läsa under budhistorik för varje objekt.

Hur fungerar betalning?

Betalning av objekt ska ske omgående efter vunnen auktion. Fakturan skickas ut senast arbetsdagen efter vunnen auktion och förfaller direkt till betalning. Du får fakturan på email och du kan även hitta den i "Mina Sidor".

Det går bra att betala med kort, Swish och bankgiro, antingen genom den inbyggda betalfunktionen på "Mina Sidor" eller genom att göra en banköverföring. Ange alltid kundnummer.

Om du har problem att genomföra betalningen skall du kontakta oss omgående.

Vilka auktionsavgifter tillkommer?

På auktiona tillkommer inga traditionella auktionsavgifter såsom slagavgift, kortavgift, följerätt, förmedlingsprovision mm.

Ditt bud plus moms är vad du betalar.

Var hämtas objekt?

Dina vunna auktionsobjekt skall hämtas vid den tid och på den plats som angetts på auktionsobjektet.

Du ansvarar själv för ev nedmontering och emballering. Ta med de verktyg du kan behöva.

Hur fungerar transport?

I priset ingår ingen transport utan du måste hämta objektet själv vid angivet utlämningstillfälle.

Kan jag reklamera en vara?

Alla objekt säljs i befintligt skick och du som kund har undersökningsplikt. Eventuella fel som upptäcks när produkten undersökts av kunden vid visning eller vid utlämning ska reklameras omgående. I övrigt ansvarar Auktiona endast för fel som kunden skriftligen påtalar inom 14 dagar efter det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

Kan jag ångra ett köp?

Som företagskund/näringsidkare har du ingen ångerrätt på Auktiona, men om du handlar som privatperson har du 14 dagars ångerrätt från att du har mottagit objektet. För att en retur ska bli godkänd måste objektet vara i samma skick som när du mottog det.